RØDBEN ...
Den vadefugl som har det mest uopfindsomme navn, er en Rødben - som har fået sit navn, tjahh, fordi den har røde ben, men smuk det kommer man ikke uden om at den er.
|
Siltoft danne
vadehavsgrænsen mellem Danmark og
Tyskland med det grimmeste grønne
hegn man kan forestille sig. Så
min linse fotograferer gennem
dette hegn ind i Danmark.
|
|
|
Rødben er en
vadefugl, der er ret almindelig
som ynglefugl i Danmark.
Den yngler desuden
i størstedelen af Europa og Asien
nord for Himalaya. Den har en
længde på ca. 28 cm og er dermed
tydeligt mindre end hvidklire, men
større end f.eks. svaleklire.
tekstkilde:wikipedia
I Danmark
findes både nordlige og sydlige
rødben. De nordlige overvintrer
i Danmark, mens de sydlige
ankommer i marts og trækker væk
igen til oktober. Rødben lever
og yngler på enge langs søer og
vandløb, ved moser samt på
vadeflader ved kysten. De søger
føde i mudder og på lavt vand.
tekstkilde:naturporten
|
|
"når en hobby
bliver en passion"